2024. évi Épület-felújítási pályázat társasházak részére
HATÁRIDŐ
2024. május 30.
2024. május 30.
Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat
2024. évi Épület-felújítási pályázata
kerületi társasházak és lakásszövetkezetek részére
A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat 2024. évre Épület-felújítási pályázatot ír ki az I. kerületi társasházak és lakásszövetkezetek lakóépületeinek felújítására, amelyhez vissza nem térítendő pénzügyi támogatást biztosít, utófinanszírozás formájában, elszámolási kötelezettséggel.
A pályázat célja: az I. kerületi társasházak és lakásszövetkezetek lakóépületei felújításának támogatása.
A pályázati kiírás közzététele: a Budapest Főváros I. Kerület Budavári Polgármesteri Hivatal (cím: 1014 Budapest, Kapisztrán tér 1.) Ügyfélszolgálati Irodájában, valamint a www.budavar.hu honlapon.
A pályázat kiírásának időpontja: 2024. április 16.
A pályázatok beérkezésének határideje: 2024. május 30., 16.00 óra
A pályázatok beérkezésének határideje jogvesztő. A határidő után beérkezett pályázatok érvénytelennek minősülnek, nem kerülnek elbírálásra.
A pályázat benyújtásának módja: A pályázat zárt borítékban, személyesen a Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálatán (1014 Budapest, Kapisztrán tér 1.), valamint postai úton nyújtható be (1276 Budapest, Pf. 1198.). A borítékon kérjük feltüntetni: „2024. évi Épület-felújítási pályázat”.
A postai úton benyújtott pályázat határidőre történő beérkezésének, illetve a pályázat elveszésének kockázata a pályázót terheli. A pályázatok benyújtása – különösen a postai-, futár-kézbesítés – esetleges késedelmével kapcsolatos kockázatokat a pályázó viseli.
A támogatásra csak meg nem valósult munkákkal lehet pályázni és Támogatási szerződést kötni. Amennyiben a felújítási munkák már elkezdődtek, csak akkor lehet pályázatot benyújtani, ha a munkákat lezáró átadás-átvétel és a munkák teljes kifizetése még nem történt meg. Továbbá Támogatási szerződés sem köthető megvalósult, lezárt, átadott munkákra vonatkozóan, azaz az átadás-átvételi jegyzőkönyv dátuma nem előzheti meg a Támogatási szerződés mindkét fél általi aláírásának időpontját.
A pályázat benyújtására jogosultak köre: az I. kerületi társasházak és lakásszövetkezetek (társasház képviseletében a közös képviselet vagy az Intéző Bizottság elnöke, lakásszövetkezet képviseletében az igazgatóság elnöke vagy az – igazgatóság helyett megválasztott – ügyvezető elnök, vagy az ügyvezető igazgató, vagy a közgyűlés által képviseleti joggal felruházott igazgatósági tag).
A támogatás mértéke:
A támogatás összege a felújítási összköltség maximum 50%-a, de legfeljebb 6 millió forint.
A Városfejlesztési, Innovációs és Környezetvédelmi Bizottság által az egyes társasházak esetében elfogadott támogatási összeg függ a beérkezett pályázatok számától, valamint az elvégezni kívánt munkálatok szükségességétől és hasznosságától.
A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2022. (III. 7.) önkormányzati rendelete alapján nem hozható támogatás nyújtására irányuló támogatási döntés és nem nyújtható támogatás azon személy vagy szervezet esetében:
A pályázat az alábbi műszaki tartalommal támogatható:
Épületek külső és belső felújítási munkálatai közül
A pályázathoz benyújtandó dokumentumok:
Az 1 eredeti példányban benyújtott papíralapú dokumentáció mellett kérjük a pályázatot 1 elektronikus másolati példányban, pendrive-on is benyújtani!
A közgyűlési határozatban kellő részletezettséggel kerüljön rögzítésre a pályázni kívánt felújítási munka tárgya, beazonosítható legyen a műszaki tartalom (pl. épületrész pontos meghatározása, adott felújítási ütem tartalmának rögzítése is szükséges).
A kivitelező kiválasztására vonatkozóan a közgyűlési határozat tartalmazza a kiválasztott kivitelező adatait (név, székhely) és a kivitelező által az adott kivitelezésre vonatkozóan megajánlott ajánlati árat.
Amennyiben a kivitelezés összege meghaladja a bruttó 5 millió Ft összköltséget, úgy versenyeztetés útján lehet vállalkozásba adni legalább 3 azonos műszaki tartalmú kivitelezői árajánlat beszerzésével, ezek közül választja ki a legkedvezőbb ajánlatot a társasház közgyűlése.
A közgyűlésnek a felújítás összköltségére vonatkozóan szükséges a minimum 50%-os önerőt biztosítani, amely a kivitelezési költség mellett tartalmazhatja a kapcsolódó egyéb, a pályázatban elszámolható költségeket is (pl. a műszaki ellenőr díja, a tervezői művezetés díja, a tervezés és a hatósági engedélyezési eljárás költségei).
ha a felújítás több ütemben, több szakaszban valósul meg, pontos elhatárolása a már elvégzett munkáknak a jelenlegi pályázatban megvalósításra tervezett műszaki tartalomtól;
amennyiben a kivitelezés összege meghaladja a bruttó 5 millió Ft összköltséget, úgy versenyeztetés útján lehet vállalkozásba adni legalább 3 azonos műszaki tartalmú kivitelezői árajánlat beszerzésével, melyet a pályázathoz mellékelni szükséges, megjelölve azt az árajánlatot, amelyről döntött a társasház közgyűlése.
hatóság: Budapest Főváros Kormányhivatala Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály, Örökségvédelmi Osztály
Elérhetőség: 1105 Budapest, Kőrösi Csoma Sándor út 53-55., email: oroksegvedelem@bfkh.gov.hu, telefon: 1/235-1752
hatóság: Budapest Főváros Kormányhivatala Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály, Örökségvédelmi Osztály – elérhetőség: lásd előző)
hatóság: Budapest Főváros I. Kerület Budavári Polgármesteri Hivatal, Főépítészi Iroda
Elérhetőség: 1014 Budapest, Kapisztrán tér 1., ügyintéző: Bajor Béla, tel: 1/458-3070, email: bajor@budavar.hu, foepitesz_iroda@budavar.hu
Elérhetőség: 1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39., tel: 1/458-5926, email: mmbh@bfkh.gov.hu
Tájékoztató a műszaki tartalom engedélyezéséhez:
Meglévő épületeken – építési engedélyhez és örökségvédelmi engedélyhez, vagy örökségvédelmi bejelentéshez nem kötött – olyan építési tevékenység, mely az ingatlan közterületi megjelenését érinti. Fővárosi és kerületi védett építmény esetében a bejelentési kötelezettség a belső (épületen belüli) munkákra is kiterjed.
A pályázati dokumentáció hiánypótlására egy alkalommal, 15 (tizenöt) naptári napos teljesítési határidő kitűzése mellett a közös képviselőnek a jelentkezési adatlapon megjelölt címre küldött hiánypótlásra felszólító e-mail alapján kerülhet sor.
Amennyiben a hiánypótlás nem kerül benyújtásra a hiánypótlási felhívásban feltüntetett határidőben, vagy a hiányokat nem pótolják teljeskörűen az előírt határidőben, a pályázat érvénytelennek minősül és nem kerül elbírálásra.
A pályázat értékelési szempontjai:
A pályázatok elbírálása a benyújtott dokumentáció, a műszaki tartalomról szóló szakvélemények, az önerő igazolása és a hatósági hozzájárulások alapján történik.
A pályázatok elbírálása során a támogatások összege a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2024. évi költségvetésével összhangban kerül megállapításra.
A támogatási összeg az ingatlan műszaki állapota, a felújítás sürgőssége, továbbá városképi, energiahatékonysági szempontok alapján kerül meghatározásra.
Az összes körülmény mérlegelését követően a támogatás megállapításáról és mértékéről a Városfejlesztési, Innovációs és Környezetvédelmi Bizottság dönt, várhatóan 2024. szeptember 16-ig.
A pályázók értesítése: a Városfejlesztési, Innovációs és Környezetvédelmi Bizottság döntését követően az eredménytábla (a nyertes pályázók névsora és az elnyert támogatás összege) az elbírálást követően közzétételre kerül a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat honlapján (www.budavar.hu) és a Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálati Irodáján.
Az Önkormányzat a nyertes társasházakkal Támogatási szerződést köt.
Az Önkormányzat a támogatást elszámolási kötelezettséggel nyújtja.
A Támogatási szerződés megkötésének határideje 2024. november 29.
A támogatás nyújtásának feltétele a támogatási döntés meghozatalán kívül az, hogy az Önkormányzat támogatási szerződés megkötése révén a pályázóval támogatási jogviszonyt létesítsen. Amennyiben a támogatási jogviszony a pályázó mulasztása miatt nem jön létre a pályázati kiírásban feltüntetett időpontig, az Önkormányzat a támogatási szerződés megkötését megtagadja.
A támogatási szerződés megkötésének további feltétele, hogy a pályázó valamennyi fizetési számlájára és azok alszámláira vonatkozóan benyújtsa a számlavezető pénzintézet által nyilvántartásba vett azonnali beszedési megbízásra szóló (inkasszó) felhatalmazó levelet. Amennyiben a felhatalmazás határozott időtartamú, a felhatalmazó levél a felhatalmazás megszűnésének időpontjaként az elszámolási határidő lejártát követő 60. napnál korábbi időpontot nem tartalmazhat. Az azonnali beszedési megbízásra szóló (inkasszó) felhatalmazást nem szükséges a pályázatban becsatolni, azt a támogatásról szóló döntést követően a nyertes pályázóknak szükséges benyújtaniuk a Támogatási szerződés megkötését megelőzően.
A pályázat további indokolás nélkül elutasítható:
A felújításra elszámolható költségek: a kivitelezés költségei (anyag és munkadíj), a felelős műszaki vezető díja, a műszaki ellenőr díja, a tervezői művezetés díja, a szakértői művezetés díja (pl. faanyagvédelmi szakértői művezetés), a tervezés és a hatósági engedélyezési eljárás költségei, a közterület-használati díj.
A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet 33. § (2) bekezdése alapján a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság döntése alapján támogatásban részesülő társasházak esetén a támogatásából megvalósuló beruházáshoz szükséges közterület-használat 30 napig díjmentes, azt követően a közterület-használati díjból a jogosult olyan mértékben jogosult kedvezményre, amilyen mértékben az önkormányzati támogatás a beruházás igazolt költségéhez hozzájárul. A közterület-használathoz a fentieken felül engedélyt kell kérni a fővárosi önkormányzattól vagy a helyi önkormányzattól.
A támogatás az épület tulajdonosainak egészét megilleti. Önkormányzati tulajdoni hányad után többletbefizetés kizárólag akkor írható elő, amennyiben a tulajdonosok közgyűlési határozattal rendkívüli célbefizetésről döntöttek.
Amennyiben a társasház a pályázathoz csatolt eredeti kivitelezői árajánlattól eltérő vállalkozói szerződést szeretne kötni, köteles azt előzetesen a kijelölt Önkormányzati Megbízottal jóváhagyatni.
Amennyiben a kiviteli költség meghaladja a pályázatban megjelölt összeget, úgy a többletköltség a pályázó társasházat terheli.
Amennyiben a kivitelezés költsége kevesebb, mint az előirányzat, abban az esetben a benyújtott számlák 50%-a finanszírozható a támogatásból, maximum az elnyert támogatás összegéig.
Felelős műszaki vezető és műszaki ellenőr megbízása:
Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Kormányrendelet 13. § és 16. § bekezdései alapján kell az építkezésen Felelős műszaki vezetőt, valamint Műszaki ellenőrt megbízni.
A Felelős műszaki vezetőt és a Műszaki ellenőrt a Magyar Mérnöki Kamara internetes oldalán https://www.mmk.hu/informaciok/nevjegyzek valamint a Magyar Építész Kamara internetes oldalán https://eugyintezes.mekon.hu/index.php?u=nevjegyzek# választhatják ki.
Az Önkormányzat megbízása alapján Önkormányzati Megbízottak végzik el a pályázat műszaki tartalmának ellenőrzését, helyszíni szemléket tartanak, a felújításról szakvéleményt készítenek, valamint a pályázat elszámolásánál aláírásukkal igazolják a munkák elvégzését (az építési napló, az átadás-átvételi jegyzőkönyv és a számlák aláírása szükséges).
A támogatás elszámolásához benyújtandó elszámolási dokumentációnak tartalmaznia kell:
Építési napló vezetése kötelező, amennyiben jogszabály írja elő (lsd. Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Kormányrendelet 22. § (1) és (1a) bekezdését, valamint a 24.-27. § bekezdéseiben foglaltakat), továbbá a támfalak, épületszerkezetek (födém, pillér, alapozás, stb.) statikailag szükséges megerősítései esetén.
Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Kormányrendelet 22. § (1) és (1a) bekezdése szerinti építőipari kivitelezési tevékenység végzéséről e-építési (elektronikus) naplót kell vezetni. Egyéb esetben papír-alapú építési napló vezetése is elfogadott.
Az elszámolás benyújtási határideje: 2026. május 29.
Indokolt esetben az elszámolási határidő legfeljebb egy alkalommal, legkésőbb 2027. január 15-ig meghosszabbítható.
Az elszámolásra vonatkozó hosszabbítási kérelem benyújtásának határideje: 2026. március 31., a határidő jogvesztő.
A határidők elmulasztása esetén a támogatás kifizetésére nincs lehetőség.
A Támogató lehetőséget biztosít a Támogatottnak részelszámolásra, melynek során a Támogatott által benyújtott, a részteljesítésről szóló elszámolási dokumentáció alapján a Támogató a részteljesítéssel arányos támogatási összeget fizeti meg Támogatott részére. Részelszámolás legfeljebb egy alkalommal, a kivitelezési munkák legalább 60%-os műszaki készültségi szintjénél nyújtható be.
A Támogatott a támogatási összeget kizárólag a benyújtott pályázatban szereplő és a Támogatási Szerződésben megjelölt támogatott műszaki tartalom megvalósítására használhatja fel.
Az elszámolási dokumentáció hiánypótlására 30 naptári napos teljesítési határidő kitűzése mellett a közös képviselőnek a jelentkezési adatlapon megjelölt címre küldött hiánypótlásra felszólító e-mail alapján kerülhet sor.
Amennyiben a hiánypótlás nem kerül benyújtásra a hiánypótlási felhívásban feltüntetett határidőben, vagy a hiányokat nem pótolják teljeskörűen az előírt határidőben, a támogatás kifizetésére nincs lehetőség.
A támogatás kifizetése:
Az Önkormányzat a támogatást elszámolási kötelezettséggel nyújtja.
A pályázati támogatás utófinanszírozott, azaz az elnyert vissza nem térítendő támogatás utólagosan kerül kifizetésre az elszámolási dokumentáció alapján. A támogatás kifizetésére az elszámolás benyújtását követő 30 (harminc) banki napon belül kerül sor, átutalással a társasház a pályázati, illetve elszámolási dokumentációban megjelölt bankszámlájára.
A pályázati határidőket az alábbi táblázat foglalja össze:
A 2024. évi Épület-felújítási pályázat ütemezése | |
Pályázat kiírása: | 2024. április 16. |
Pályázatok beérkezésének határideje: | 2024. május 30., 16.00 óra |
A pályázat elbírálásának tervezett határideje: | 2024. szeptember 16. |
Támogatási szerződés megkötésének határideje: | 2024. november 29. |
Elszámolási dokumentáció benyújtásának határideje: | 2026. május 29. |
Az elszámolásra vonatkozó hosszabbítási kérelem benyújtási határideje: | 2026. március 31. |
Halasztott elszámolás legkésőbbi határideje: | 2027. január 15. |
Információk és elérhetőségek:
A jelentkezési adatlap megtalálható: Budapest I. Kerület Budavári Polgármesteri Hivatal, Ügyfélszolgálati Irodáján, és az Önkormányzat honlapján a pályázati kiírás mellékleteként (www.budavar.hu)
Tájékoztatás kérhető a Főépítészi Irodán: dr. Brunecker Éva (email: brunecker.eva@budavar.hu).
Levelezési cím: Budapest I. Kerület Budavári Polgármesteri Hivatal, 1276 Budapest, Postafiók: 1198.
Ügyfélfogadási idő: a Budapest I. Kerület Budavári Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálati Irodájának ügyfélfogadási ideje megtalálható az Önkormányzat honlapján (www.budavar.hu).
Személyes egyeztetésre hétfőtől csütörtökig 9-12 óra között van lehetőség, előzetes időpont egyeztetés alapján. Időpont a +36 20 3843706 telefonszámon kérhető.
Honlap: www.budavar.hu
Mellékletek:
Budapest, 2024. április 16.